více
Přejít na obsah

"Pokud úmrtnost na kardiovaskulární choroby byla dříve asi 55% a byli jsme jednou z nejhorších zemí v tomto směru, tak se nic nezlepšilo. Tou základní je stále zastaralý systém zdravotní péče, který se při vývoji vědy a pokroků ve zdravotnictví stává u nás naopak stále byrokratičtější a více nedokonalý," píše internista z Hodonínska Pavel Nenička pro ZDN.cz...

Zpět na článek

Přidání komentáře

V diskuzi celkem: 23 příspěvků
Reagujete na komentář uživatele PL (11. 06. 2008 10:54):

ad Dissenter

to sedí

*
* Pravidla diskusí - čtěte
*

* - údaje označené hvězdičkou jsou povinné

Diskuse

Řazeno od nejčerstvějších příspěvků (Řadit podle vláken)

PL  | 11. 06. 2008 10:54

ad Dissenter

to sedí

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

doktorka  | 10. 06. 2008 15:25

Re:Re:Ještě mám chvíli času :)

oprava: dissenter

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

doktorka  | 10. 06. 2008 15:23

Re:Ještě mám chvíli času :)

ad dissester: vážený kolego, to je po dlouhé době jeden z mála příspěvků na těchto stránkách , který skutečně sedí.Děkuji !

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

Bohumír Šimek  | 8. 06. 2008 12:01

Re:Je to trochu jinak

Jen svoboda lékaře a svoboda pacienta přinášejí přirozenou cestou zodpovědnost a tvůrčí iniciativu. Bez této svobody de facto lékař nemůže řádně léčit a pacient nemá důvod pečovat o své zdraví!

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

Bohumír Šimek  | 8. 06. 2008 11:56

Základní problém!

Základní problém našeho zdravotnictví je nesvoboda lékařů i nesvoboda pacientů. Lékař je stále bezohledně limitován byrokracií místo toho, aby se mohl soustředit na své další vzdělávání a léčbu. Nejhorší je, že tato omezení jsou považována politiky za normální. Lékař nemůže být ani potenciálně trestán za správné léčení, jak je tomu dnes. Smlouvu s pojišťovnou do budoucna nesmí uzavírat lékař, ale jeho pacient. Ten musí rozhodovät o tom, co je ochoten do svého zdraví skutečně investovat. Lékař nesmí jakoukoliv formou doplácet svému pacientovi na léčení. To je zdrojem negativních vztahů mezi pacientem a jeho ošetřujícím lékařem!

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

Vynikající výsledky  | 5. 06. 2008 17:33

Re:Je to trochu jinak

Kde není pacient aktivním, máme vynikající výsledky. Kde vyžadujeme spolupráci, nejsou výsledky. A netlačí lékaři tak trochu na ty pacienty , ve smyslu tu vaší pasivitu umíme lépe léčit, tam jsme vynikající ?

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

Rady odborníků  | 5. 06. 2008 17:16

Přirozeně bez medicíny, bez pojištění

Neplatit pojistné, nechodit k lékaři a do lekáren. Neléčit infekční onemocnění. Kvalita E nás v potravinách stabilizuje.Tak nějak vlastně je ta medicína zbytečná.A úraz při aktivním sportu, nebo při cestě autem do práce, to je omyl naší civilizace. Genetika je asi údělem mimozemských civilizací, v naší vědě nemá místo.

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

Dissenter  | 4. 06. 2008 17:45

Re:Re:Re:Re:Ještě mám chvíli času :)

Myslím, že genetika se bude podílet také velkým procentem...

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

Dissenter  | 4. 06. 2008 17:43

Re:Re:Re:Re:Ještě mám chvíli času :)

Abych do toho opět zatáhl politiku - regulační poplatky a ostatní formy přímých plateb jsou právě tím "pohlavkem", který povzbudí. Více by se mi však líbil komerční model pojištění, kde rizikový pojistník platí více. Právě tohle navrhuje ODS a proto jsem mj. jejím velkým podporovatelem (nečlen :-)) - Tomáš Julínek je první ministr od Luďka Rubáše, který s něčím hnul. Někde dobře, někde méně dobře, ale pohnul.

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

Dissenter  | 4. 06. 2008 17:40

Re:Re:Úmrtnost na ICHS

Úmrtnost na ICHS je nicméně potvrzena prospektivními studiemi...

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

Dissenter  | 4. 06. 2008 17:38

Re:Re:Re:Ještě mám chvíli času :)

Lidé naší civilizace jsou mnohem méně nemocní, než je obecně předpokládáno. Slabost své vůle svádějí na nemoc. Nejzneužívanější je v tomhle ohledu psychiatrie, ale interna taky. Závěrem jen krásný citát z knihy Jeroma Klapky Jeroma: "o v tomto ohledu trpím, nedá se vypovědět. Od nejranějšího dětství jsem byl v tomto ohledu pravý mučedník. Jako chlapce mě tato nemoc neopouštěla téměř ani na, jediný den. Tenkrát nevěděli, že to jsou játra. Lékařská věda byla mnohem méně pokročilá než dnes a přičítali to lenosti. "Ty Iíný darebo," říkávali, "nemohl bys jít dělat něco užitečného?" Nevěděli ovšem, že jsem nemocen. A nedávali mi pilulky; dávali mi pohlavky. A ať se to zdá sebedivnější, ty pohlavky mě často vyléčily - načas. Poznal jsem, že jeden pohlavek měl na má játra větší účinek a víc mě povzbudil, abych ihned šel a bez dalšího otálení udělal to, co chtěli, než teď celá krabička pilulek. Víte, často se stává, že ty jednoduché, staromódní léky mají větší účinek než celá lékárna."

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

Dissenter  | 4. 06. 2008 17:37

Re:Re:Re:Ještě mám chvíli času :)

S nedostatkem pohybu souhlas. Běžným sportem se nicméně výdej energie dohnat dá - stačí chodit do práce pěšky nebo jezdit na kole, nepoužívat výtah a obden si jít hodinu zaběhat (nebo rychlá chůze pro nemocné). Jeden víkendový (půl)den věnovat pěšímu třicetikilometrovému (analogicky méně pro nemocné) výletu na nějakou zajímavou památku. I se svým hektickým pracovním stylem to zvládám - musím, protože coby labužník bych jinak brzy dorostl metráku. Druhá polovina vašeho příspěvku přesně ilustruje fatální omyl moderní medicíny. Obezita = nedostatek vůle A TO NENÍ NEMOC. Bohužel jsme si zvykli mít cestičku umetenou, moc se nesnažit a jakákoliv větší frustrace nás vede k útěku do nemoci ("depky").

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

Hana  | 4. 06. 2008 17:27

Re:Úmrtnost na ICHS

Plně s Vámi souhlasím, prakticky každé přirozené umrtí ve vysokém věku je označeno kardiovaskulární diagnosou, byť by to bylo atero universalis. Zajímalo by mě, jak započítávají tyto diagnosy do statistik v zemích, kde je úmrtnost na KV choroby nízká.

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

Zdeněk Poledna  | 4. 06. 2008 15:26

Re:Re:Re:Ještě mám chvíli času :)

Pamatuji se, že se kdysi tradovalo, že na zdraví člověka (nikoliv lidu)má z 80 procent vliv způsob života a jen 20 procent ovlivní systém zdravotnictví v dané zemi. Už nevím kdo a jak k těm číslům došel, ale koresponduje to s tím, co zde bylo řečeno.

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

Veliš  | 4. 06. 2008 13:58

Úmrtnost na ICHS

On se ten zemřelý pacient na něco odepsat musí, a propitvanost je nízká, proto se setrvačností často na úmrtní list píše ICHS a ja z toho taková statistika (i když si myslím, že realita se tomu číslu dost blíží).

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

Baalamut  | 4. 06. 2008 10:20

Excelentní diagnosa!

není co dodat. zdarvím.

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

radon  | 4. 06. 2008 08:48

výhled

Nynější prodlužování prům. věku je dáno dobrými základy dnešních 70-80-90. Většinou fysicky pracovali, hýbali se, jak chůzí, tak sportem, nepřežírali se - nebylo co a ni za co :) Jak bude dospívat generace počítačových obesních a alergických dětiček, pro které je pohyb - většinou - jen nepříjemností, živených hamburgery, hranolky a colou - bude se věk dožití zase zkracovat ! hezký den

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

praktik  | 4. 06. 2008 07:52

Re:Re:Ještě mám chvíli času :)

Ještě malý dodatek. Kromě přežírání se málo pohybujeme. Po roce 89 jsme se stali rozvinutou zemí i počtem zaměstnanců ve službách. Lidi místo okopávání řepy a poklízení dobytka sedí v obchůdcích hypermarketů, kde čekají na zákazníka často od nevidím do nevidím. (Od lékařů se očekává být k dispozici, t.j. vysedávání celý den). Sportem se potřebný výdej energie dohnat nedá. Přínosný je déletrvající pohyb s mírnou zátěží a hodinou v zaprděném fitku jej nenahradíme. A navíc, není lepší si zajít do lékárny pro statin nebo sibutramin? Opravdu si příslušníci naší generace nezaslouží spíše status "nemocného z povolání"? Nebo je nemocná spíše naše civilizace? (Na hlavu).

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

Eliška  | 4. 06. 2008 07:05

Re:Ještě mám chvíli času :)

Kolega vystihl celou problematiku naprosto precizně.

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

Dissenter  | 4. 06. 2008 03:34

Ještě mám chvíli času :)

Prosím čtenáře ZDN, kteří jsou zároveň lékaři, o zrušení nepravdivého myšlenkového schématu často vídaného v diabetologických, interních vyšetřeních či propouštěcích zprávách: pacient má bolesti zad/kyčlí/kolen -> proto se nemůže pohybovat -> proto nemůže zhubnout -> proto se mu komplikuje ICHS a diabetes na schéma pravdivější pacient se přežírá -> proto stoupá váha -> proto v důsledku zvýšené zátěže odchází záda/kyčle/kolena a objevuje se ICHS, diabetes (popřípadě se horší) Neexistuje obezita bez přejídání! I v medicíně platí zákon zachování energie a to, co sníme, je třeba vydat nebo uložit do tukových zásob.

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

Dissenter  | 4. 06. 2008 03:26

Re:Je to trochu jinak

Ještě dodám - toto zařídí jen nestátní ZP (státní to nezajímá), určitě budou ochotnějí komerční ZP (jde o zisk). Opět jen komerční ZP budou vybírat pojistné dle rizikovosti a ne dle schopnosti plátce platit (% příjmů), jak je tomu dnes.

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

Dissenter  | 4. 06. 2008 03:23

Je to trochu jinak

Tam, kde pacient není aktivním subjektem dění, máme vynikající výsledky - počet koronárních angioplastik je vysoký, % DES taky, počet bypassů a jejich kvalita taky, totéž co se týká arytmologie. Léčba je na úrovni (někdy nad) EU15, většina lidí v sekundární prevenci ICHS má ANP(+clopidogrel) + statin + ACEI/ARB + betablokátor/Ca blokátor, doba přežití stoupá. Naprosto zoufalé výsledky máme tam, kde se vyžaduje spolupráce pacienta. Stoupá obezita (osobně nemám rád tenhle termín a dávám přednost slovu "vyžranost"), moc neklesá počet kuřáků, Češi se čím dál tím méně pohybují. Stoupá počet invalidních důchodců s indikací ICHS + diabetes II.typu + klouby/záda, benevolence úřadů je taková, že mnou často používaná věta "Z kardiologického hlediska je plný či částečný ID vysloveně nevhodný, pravidelná intenzivní fyzická aktivita je součástí léčby MS a sekundární prevence ICHS, nárůst váhy při snížené pohybové zátěži ostatní komorbity (diabetes, nemoci muskuloskeletálního systému) ještě zhorší." není brána v úvahu. Nevidím jiné cesty, než je přímé zainteresování pacienta pomocí diferenciace pojistného. Pro začátek by stačilo stanovit kuřákům (lze snadno zjistit testem z moče, používají ŽP v USA) o cca 50% vyšší odvody na ZP, u BMI nad 27 také +50%, nad 30, 35, 40, ... vždy dalších 50% pojistného navíc. Pouze taková motivace může zafungovat. Procenta střílím odhadem, nejsem pojišťovák, ale zhruba tak to je.

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

Máme to  | 3. 06. 2008 22:52

Před očima

Generace 5O letých si dříve za socialismu/a to nebyla ta péče zas tak jednoznačná/si plánovala důchod, i uvažovala o jako tzv. PRDUCH- pracující dúchodce. Dnes si neplánuje nic, umírají na ulici na infarkty, mozkové příchody, odcházejí na rakovinu před očima. Vyčkávají zda je možná někde v kolečku ošetří, nebo se jich někdo ujme. O nemocnosti dětí, mladých lidí na závažné onemocnění jako je rakovina, roztroušená skleroza, těžké alergie nemluvě.

Označit komentář jako nevhodný

Domníváte se, že tento komentář do diskuze nepatří? Řekněte nám to prosím.

 

Další weby Mladé fronty